This is Aura Territory

Kami adalah 100% syarikat Bumiputera

Solarbox : Kiosk Mengecas Bateri Peranti Percuma

Penggunaan telefon mudah alih secara meluas membuatkan jutaan telefon awam yang wujud di seluruh dunia semakin tidak releven. Secara peribadi kali terakhir kami menggunakan sebuah telefon awam adalah 14 tahun yang lalu apabila telefon mudah alih kami gagal menerima isyarat selular. Di Kuala Lumpur kami menyedari majoriti telefon awam kini hanya tinggal pondok dan pendakap besinya sahaja.
Solarbox-1

Di Kota London ribuan pondok telefon merah yang ikonik kini terbiar dan menjadi tempat berteduh gelandangan apabila cuaca sejuk. Ini memberikan idea kepada  Harold Craston dan Kirsty Kenny, dua pelajar London School of Economics untuk mewujudkan Solarbox. Pondok telefon yang terbiar diubah suai menjadi pondok mengecas peranti berkuasa solar. Di dalam Solarbox terdapat empat kabel pengecas peranti yang paling banyak digunakan orang ramai. Panel solar diletakkan pada bumbung Solarbox yang mampu mengecas peranti sebanyak  20% dalam masa 10 minit. Di dalam pondok ini terdapat sebuah iPad yang memainkan iklan sementara pemilik menanti peranti mereka dicas.Bagi mengelakkan ianya dicuri iPad ini diletakkan di dalam cangkerang khas dan kiosk Solarbox akan dikunci pada waktu malam.  Buat masa ini hanya sebuah Solarbox dibuka dengan perancangan 5 lagi akan dibuka menjelang April 2015. Kos selenggara dan pembuatan Solarbox ditanggung oleh penjualan iklan pada paparan skrin terbina di dalamnya. Sambutan terhadap penggunaan pondok pengecas ini adalah menggalakkan. Ini adalah projek kitaran semula barangan lama yang baik untuk komuniti.


Di Malaysia 4 tahun dahulu ada kiosk mengecas percuma di platform KL Monorel. Kami tidak tahu mengapa kiosk mengecas ini tidak lagi wujud kerana ianya beberapa digunakan oleh kami ketika kecemasan. Idea Solarbox ini mungkin boleh digunapakai di Malaysia dengan syarat pengguna tahu menjaga harta benda awam. Kadang kala projek awam sebegini tidak tahan lama di Malaysia kerana ramai berperangai seperti monyet mendapat bunga.

Sumber : amanz.my

2 comments:



  1. Do you need an urgent loan we offer worldwide loan to who in need of loan the business opportunity you having being looking for is here again. email us now at: wordfanece@gmail.com

    LOAN APPLICATION FORM
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:.
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8)Monthly Income:
    9)Occupation:
    )Which did you here about us.

    Best Regards.

    ReplyDelete
  2. Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman dari syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    homeloan1011@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: homeloan1011@gmail.com

    ReplyDelete